Wkeno

Hvordan vinne en sverdkamp

Ifølge mange populære post-apokalyptiske filmer (Six String Samurai, for en), en dag vi kommer til å gå tom for kuler. Hvordan har du tenkt å overleve når Hollywood er ikke der med Arnold Schwarzenegger eller Mel Gibson? Les videre.

Vennligst merk: Leser denne artikkelen vil ikke gjøre deg til en ekspert fekter. Mens denne artikkelen forsøker å oppsummere det grunnleggende om sverdkunst, kan de mange vanskelighetene med å håndtere sverdet ikke læres på papir (eller dataskjerm). Derfor er konstant praksis nøkkelen til å tilegne seg den kompetansen som trengs for å selv overleve (og ikke minst seier) et sverd kamp. Hvis du virkelig er interessert i å lære, finne en lokal Dojo eller SCA kapittel - hva passer din fancy - og la din trening til en ekspert lærer. Huske ting vil være forskjellig fra stil til stil og skole til skole og sverd til sverd noen ting i denne artikkelen gjelder kanskje ikke for deg. Pass på å bare kjempe folk som bruker kompatible sverd. Bland aldri et bredt sverd og et Samurai sverd i kamp. Hvis du blir utfordret av noen med en inkompatibel sverd type, enten stikke av eller skyte dem Indiana Jones-stil.

Trinn

Hvordan vinne en sverdkamp. Dra sverdet før du deltar.
Hvordan vinne en sverdkamp. Dra sverdet før du deltar.
  1. 1
    Dra sverdet før du deltar. Det tar lengre tid å tegne et sverd enn det gjør å bli truffet. På den annen side, hvis ditt sverd og slire er egnet for en rask uavgjort, og du øver, kan dette være en stor overraskelse angrep. Merk at dette gjelder i all hovedsak den japanske sverd som har stiler for å angripe folk mens du tegner bladet heter Iaido og Batto-jutsu.
  2. 2
    Slapp av! Det er helt forståelig å spent opp i kamp, ​​men du må gjøre vårt ytterste for å holde deg rolig, holde musklene løs, og regulere pusten din. Hvis du er tett, kan du ikke handle med fart, som kan være dødelig.
  3. 3
    Balanse, holde kroppen balansert slik at du kan slå eller parere uten å bli truffet. Alltid ha føttene skulder bredde og når du flytter, flytter slik at bena spredt fra hverandre. Aldri har føttene nær hverandre. Hold sverdet ditt, slik at du kan håndtere uten problemer. Se motstanderens bevegelser og lære når han beveger seg i å angripe og lansere en preemptive strike (teller). Vær rask. Når du parere du holder bladet nær deg slik at du ikke strekke ut for å blokkere og prøver alltid å møte dine motstandere angrep. Fotfestet og riktig fot plassering er nøkkelen for balanse. Jo mer av den eneste av foten berører bakken jo mer jordet du gir deg større styrke i angrep. Å holde balansen prøve å skyve føttene heller deretter løfte dem opp og stepping. Lent forover løfte opp hælen også reduserer jording så vær forsiktig med hvordan føttene er plassert og brukt under hver streik fordi du gir stor mulighet for motstanderen til å banke deg over. Hold din holdning rett og brystet og overkroppen fremover som vil holde deg fra å miste balansen under din svinger og tillater deg å unngå med en enkel vri noen slag med letthet heller da å ha overkroppen slått sidelengs låse deg til å bare være i stand til å unngå en angrep i bare en retning.
  4. 4
    Vurdere situasjonen. Crafty jagerfly alltid streber etter å være klar over sine omgivelser, sine eiendeler og gjeld, og de av sin motstander. Ideelt sett bør du ta oppmerksom på terrenget og omgivelsene på forhånd, for eksempel hvor solen vil være i øynene og prøver å slå motstanderen rundt til blind dem, og hvis du kan, prøv å få et inntrykk av hvordan motstanderen kamper. Er han modig, eller forsiktig? Dyktige, eller en nybegynner? Alle har en svakhet, for eksempel små motstandere kan ofte bli overmannet, høye folk har lengre rekkevidde, men ofte lar sine ben utsatt, etc. Når det er sagt, kan det være at du ikke har tid til å komme opp med en plan, så prøv å gjøre dette så fort som mulig.
  5. 5
    Engasjere seg med forsiktighet. Hvis du lader i uvørent, spesielt mot en trenet fighter, kan han bare vente og la deg spidde deg selv på sverdet sitt. Ved å engasjere nøye, er du i stand til å opprettholde kontroll og fokus til enhver tid. Dette vil også tillate din beste forsvaret som mesteparten av tiden er bare omgår (eller side skyve) dine motstandere angripe potensielt redde livet ditt og la åpningen for din vinnende slag. Unnvike fungerer svært godt i en åpen plass eller hvis du er rask, et innendørs rom.
  6. 6
    Har et sterkt forsvar. Mangler en blokk eller parere kan være dødelig, så beskytt deg selv godt. Opprettholde sverdet ditt i en posisjon som går fra bunnen av overkroppen din til toppen av hodet ditt. Dette er en mellomposisjon, passer for alle ferdighetsnivå, som vil gjøre deg i stand til å svare på et angrep med rimelig hastighet, og gir deg også mange vinkler for dine egne streik.
  7. 7
    Hold våpen klar. Generelt bør sverdet ditt forlenges behagelig avstand vekk fra kroppen, og mot motstanderens hals, eller kanskje hans øyne. Dette er referert til som å sette seg "på punkt". Det fungerer som en sengepost mot en motstander (som må tross alt komme gjennom sverdet ditt første), og kan være ganske skremmende, spesielt til en uerfaren fighter.
  8. 8
    Hold albuene bøyd, og tett inntil kroppen din. En uerfaren bokser tendens til å strekke ut armene for å holde motstanderen lenger borte, men dette vil skade din evne til å støte og parere raskt. Utvid sverd mot motstanderen din, ikke armene.
  9. 9
    Mål to ganger, kuttet en gang. Historisk, i de aller fleste tilfeller, ble en ekte sverd kamp besluttet og endte med det første slaget rammet, og ofte tok mindre enn 30 sekunder. Sørg for angrep din, for det er sannsynlig at hvis du går glipp av med den første streiken, vil motstanderen utnytte, og avslutte kampen selv med en dødelig slag.
  10. 10
    Finne og holde en avstand basert på en balanse av ditt sverd og hans. Hvis du har en kortere sverd, kom igjennom og holde seg innenfor vakt. Hvis du bruker en lengre sverd, holde avstand. Hvis omtrent det samme, opphold om hvor det ville bare ta en stort skritt fram for å angripe. Hold avstand, slik som å være i stand til å slå motstanderen. Avstand vil være svært unikt fordi din høyde, sverd lengde, sverd stil, og kampstil alle påvirke din riktig avstand.
  11. 11
    Forbli rolig og selvsikker. Kroppsholdning kan avgjøre en kamp like sikkert som sverd, og er en effektiv krigslist. Hvis du er nervøs eller redd, kan det hende at motstanderen prøver å dra nytte av din mangel på selvtillit og forsøke å lokke deg til å gjøre en fatal feil. Kule krigere tendens til å gjøre andre vakt, eller urolig. Du kan også velge å vise aggressivitet og skremme motstanderen i stedet, eller selv later til å være redd, i håp om å dysse fienden til å gjøre en fatal feil.
  12. 12
    Det viktigste når kampen begynner er å finne flyten av kampen og forsøke å kontrollere den. Dette er bare en fancy måte å summere alt annet i denne artikkelen opp i en setning, men det er svært viktig i sin egen rett også. Hvis du lykkes i å finne flyten og kontrollere det du har en veldig god sjanse til nesten direkte påvirke hele kampen direkte gjennom dere handlinger. Det er et vanskelig begrep å forstå, men prøv neste gang du sparre i praksis. Finn mønstrene og flyt fra ett trekk til neste og prøve å kontrollere motstanderen. Det tar mange år og massevis av praksis for å oppnå dette, men hvis du gjør dette da kampen er allerede en halv ditt.
  13. 13
    Bruk aldri unnecesary blomstrer rett og slett for effekt for eksempel ikke spinne i en sirkel som dette etterlater ryggen åpen for slag. Med mindre du er duellerende en nybegynner, slike trekk tjener ingen praktisk hensikt. Mot en nybegynner kan imidlertid blomstrer bare brukes fra en avstand for trusler.

Tips

  • Sjekk din motstander nøye. Legg merke til hvor han er ute - dette kan være i området der han forbereder seg på å streike. Når motstanderen er i ferd med å angripe, nevene og skuldrene kan anspent for et sekund.
  • Bruke våpen og teknikker du er kjent med, og som imøtekomme dine spesielle styrker. Prøve noe nytt under kamp er en god måte å bli drept.
  • Hvis mulig, bære rustning. Noe som forlenger livet forbi det første kuttet er en god investering. Vær sikker på at det er velsittende og holdbar. Vær oppmerksom på at selv lett rustning gir deg mer frihet til å manøvrere og er lettere å kjempe i, kan tyngre rustning absorberer mer straff. Vær oppmerksom på at tung rustning som plate stål forandrer alt: den måten du beveger deg, se, og selv hvordan du skal holde våpenet.
  • Velg dine våpen nøye, og hvis mulig, bære mer enn ett våpen. Våpen bøye, knekke, eller bli galt for forholdet. Pass på å gjennomføre en kombinasjon av våpen som kan tjene i flere situasjoner, og som utfyller hverandre så vel som dine sterke sider. Ikke kombiner ting som to broadswords og en bastard sverd, prøv å bære en Rapier og uekte sverd slik at de utfyller hverandre.
  • Kjenn ditt sverd og sverd stil, og hva begge er utviklet for og i stand til. Et sverd er et verktøy, og er designet for å gjøre en bestemt oppgave. De er ikke magisk, og vil ikke overskride deres design. Planlegg på forhånd basert på denne kunnskapen. Er ditt sverd lett og kvikk, designet for knivstikking? Eller en tung en i stand til en enkelt kropp-severing, men potensielt tregere slag? Eller et barberblad gjort å kutte? Hver har svakheter og styrker, som gjør stilene som følger dem. Kjenne grenser og evner til dine og fiendens sverd og stil er nøkkelen til å vinne.
  • Hvis det er mulig, vet på forhånd våpenet motstanderen din bruker. Hvis går mot en motstander med en mindre raskere sverd, ikke la utseende lure deg. Et våpen som det trolig har en moderat mengde bøy og spesialiserer seg på å klemme i mellom åpningene. På den annen side, hvis din motstander bruker en stor tung sverd, er han sannsynligvis planlegger å avslutte kampen med en eller to streiker. Bo så langt borte fra motstanderen din som mulig og vente på ham til dekk.
  • Når du står overfor noen motstander, selv om han er en svakere fighter, deretter prøve å få en kant på ham du kan. Dette inkluderer en mental kanten også. Ved hjelp av sand i øynene eller fornærmelser eller noe annet som vil gjøre ham svakere. Ikke bli cocky fordi han er svakere, han kan fortsatt skade eller drepe deg. Samler mange av disse små fordelene er et tegn på en god sverd. Vær også oppmerksom på at motstanderen vil forsøke det samme. Heller enn å bli oppskjørtet av dette, tenk på hvordan en kan møte og ta av seg fordeler og prøver å hindre ham fra starten av selv å prøve.
  • Hvor du står på, er ikke verdt å dø for. Hvis du alltid beveger seg i en lineær måte, eller bare stå stille, begrenser du deg selv, og en slu fiende kan dra nytte av dette. Vær forberedt på å utnytte terrenget fullt ut, og flytte i hvilken måte situasjonen krever.
  • Hvis det overhodet er mulig, unngå å slåss mer enn én person. Hvis du må kjempe mange motstandere, prøve å manøvrere dem slik at de forstyrrer hverandre, og dermed gjør deg i stand til å håndtere hver enkelt individuelt.
  • Husk at hvis du peker sverdet mens mot dem være klar til å vippe sverd og blokk eller dodge eller det kan legge igjen en svakhet.
  • Aldri hoppe eller ta begge føttene på bakken. Prøv for to føtter til alle tider. Mens hopping kan se kul, vil det få deg drept som du ikke kan endre retning i luften og saldoen er borte. Du bruker et sverd også, og derfor trenger ekstra stabilitet og balanse. Holde føttene plantet og på bakken er svært viktig. Også når stepping skyver føttene i stedet for å løfte dem, på denne måten kan du endre retning eller plante dem raskt.
  • Ta godt vare på utstyret ditt. Godt vedlikeholdt våpen og rustninger er langt mindre sannsynlig å la deg ned når det gjelder som mest.
  • Kombinasjon streik er mer effektive enn single slag. I en lengre kamp, ​​vil en god fighter angripe med mer enn ett angrep. Dette gir en mye bedre sjanse til å lykkes enn bare ett slag. Holde en motstander under press øker muligheten for en feil fra hans side.
  • Nøyaktighet er viktigere enn strøm.
  • Være klar over terrenget rundt deg og bruke det til din fordel. Sende en motstander tumbling bakover over en hindring bak ham vil sikkert hjelpe. Dessuten kan plassere tilbake til solen føre til at fienden skal øyeblikk blindet, og dermed åpne seg opp til en dødelig streik.
  • Hvis du bruker begge hendene til å ta tak i et sverd (som med en såkalt "drittsekk" eller en hånd-og-en-halv sverd), holde din sterke hånd rett under swordguard og den andre hånden (off-hand ) rett ovenfor pommel. Hold armene bøyes ved albuene (men ikke stiv), med din sterke neve foran din solar plexus og sverdet plassert som beskrevet ovenfor. Når forsvare, bør din sterke arm ikke flytte langt fra denne posisjonen.
  • Hvis du ikke trenger å blokkere, ikke - det er mye enklere å komme seg ut av veien enn å bruke rå makt. Din motstander (e) kan være sterkere enn deg, men de kan ikke skade deg hvis du ikke er der. Som blir sagt, en skikkelig parrying skjemaet er også nødvendig, siden du ikke kan muligens smette unna alle angrep. Lær å parere mens utsette så lite av de vitale målene på kroppen din som mulig. Du må vite hva sverdet ditt er utformet for også. Noen sverd kan ikke blokkere effektivt uten å bli ødelagt (Katana) og noen er hovedsakelig å blokkere (kinesisk sverd catcher). Av denne grunn er det lite blokker i Kenjutsu som apposed til kinesisk eller europeisk sverdkamp. Husk også at stepping ut av linjen av et angrep og deretter skyve motstanderens våpen ut til siden er ikke bare et effektivt forsvar, men gjør en god åpning for et angrep.
  • Alltid huske at noen av disse triksene kan bli brukt mot deg.
  • Vanligvis sverdet ditt er tynn og lett. Du bør bare trenger en hånd på den med mindre det er utformet for to.
  • Opprettholde balansen. Hold samme tyngde på begge føttene, bare noen gang har en fot ikke på bakken om gangen. Aldri krysse føttene, da dette vil kaste deg ut av balanse, bare den minste bit av makt kan banke deg over. Det er en grunn til at nesten alle martial arts stresset balanse (med unntak av en eller to rare de hvor du stadig fallende og utvinne) - det gir deg flere muligheter til å flytte.
  • La motstanderen gjøre alt hopping og kjører rundt, hvis du gjør det vil slites ut fort som er svært dødelig.
  • Spar krefter. Det er godt kjent blant veteraner som en kamp til døden tar utrolig mye arbeid, så ikke kast bort tiden din med fancy manøvrer eller unødvendig bevegelse. Din overlevelse kan avhenge av dette.
  • Undersøkelse av øyenvitneskildringer viser at mange sverd duellene ble vunnet av gashing av motstanderens armer eller lår, og deretter vente til blodtap gjorde dem svak, og da de var på sin overfallsmann nåde. Hender, føtter, armer og ben er legitime og nyttige mål, og vil ofte være lettere å slå enn overkroppen eller hodet.
  • Øv nøyaktig slik du ville kjempe, fordi du vil kjempe måten du ble trent. Hvis du pålegge en begrensning som normalt ikke ville eksistere i kamp, ​​risikerer du å utvikle en dårlig vane som kan til slutt vise seg å være dødelig.
  • De fleste jagerfly har en tendens til å skille forsvar mot angrep, noe som begrenser deres teknikk alvorlig. De beste krigere kombinere de to, slik at en blokk eller parere svinger inn i en naturlig counterstrike. Deres kamp blir en jevn, flytende progresjon av bevegelse.
  • Trening er viktig. Hvis du praktiserer svært vanskelig, kanskje 10% av det du vet vil være tilgjengelig for deg under kamp. Du må være i stand til å handle instinktivt, uten tanke. Grunnleggende teknikker egner seg godt til dette, det er derfor de kalles «grunnleggende». Pass på å trene deg selv hele tiden i disse essensielle, for mye av tiden, vil de være det eneste du har å falle tilbake på. Det tar vanligvis ca to måneder å lære en teknikk fullt ut, men bare én måned til å miste det.
  • Posisjonering av legemet er viktig. Hold kroppen i lodd og skulderen av sverdet arm pekte mot motstanderen (som fektere gjøre). Dette gjør overkroppen mindre mål, og vil beskytte mange av dine vitale organer.
  • Vet lengden på sverdet ditt. Hvis begge jagerfly er riktig å dømme lengde, vil du kun har mulighet til å treffe med de seks beste inches eller så. Hold øye med sverd og at motstanderen din til enhver tid. Men å fokusere bare på motstanderens sverd er ikke tilrådelig, siden du kan bli villedet. En dyktig fighter skal kunne bedømme retning av motstanderens neste slag ved å undersøke hans holdning.
  • I forsvaret, når det er nok å bare bevege håndleddet, flytter bare håndleddet. Når håndleddet er ikke nok, flytte albuen. Når albuen er ikke nok, flytte skulderen. Når ingenting av dette er nok, trekke seg tilbake.
  • Husk at alle deler av sverdet er et våpen, inkludert det punktet, hver kant, den handguard, og pommel. Sammen med denne kroppen din er et våpen og alt rundt deg kan være et våpen. Det er ingen grunn et sverd kamp bør begrenses til bladet ditt. Bruk det du kan for å vinne.
  • Venner kan være en stor hjelp, eller en stor hindring. Hvis du kan, trene med andre, slik at du kan fungere sammen som en gruppe. Også prøve å plukke allierte, våpen og teknikker som utfyller hverandre, for eksempel ved hjelp av en polearm bakfra et par venner som bruker skjold og sverd.
  • En vanlig feil er å presentere en ben som et lett mål - slik mulighet bør aldri bli savnet. Hvis en av motstanderne går ned, så kampen er vanligvis over.
  • Selv om dette ikke kan være sant 100% av tiden, bruker mindre og lettere sverd. Bastard sverd og claymores er tunge og ikke veldig smidig. De vil dekk deg ut raskere enn hvis du bruker en Tachi eller Shortsword som er lettere og mye mer manøvrerbare. I et sverd kamp agility er alt. Å ha et stort sverd dekk bare du ut og er meningsløst hvis du ikke kan treffe noe. Husk at dette er sverd, ikke klubber: de kuttet, ikke knuse, så har en stor tung sverd er unødvendig (husk at selv om større sverd er tyngre enn den eine handa sverd, uekte sverd og to-hånds sverd fortsatt bare veier.. inn på mindre enn 8 pounds Ekte to venstrehendte er laget for en grunn, og deres vekt og balanse er spektakulære:. de spesialiserte våpen se ARMA esay på to-hånds stort sverd i kildene for mer informasjon)
  • I fekting (slåss med sverd laget for å støte, i motsetning til å klippe), alltid holde sverdet peker direkte mot motstanderen din, hvis du parere (blokk) nøyaktig til slutten av den siden av kroppen sin, vil de ikke være i stand til å treffer deg. Overextending selv (parrying forbi det punktet) vil forlate deg sårbar.
  • Hvis sverdet ditt er riktig balansert, vil det fungere som en brekkstang. Bruk av hånden for å lede det, og din sterke hånd å låne styrken til angrep eller parere.
  • "Sverdet er et våpen. Kenjutsu (sverd kunst) er en art av drapet. Det er Kenjutsu sanne natur, selv om du bruker vakre ord til å beskrive det." (Rurouni Kenshin) Kunsten sverdet er dette: å drepe eller uskadeliggjøre motstanderen din på kortest mulig tid, med minst mulig anstrengelse. Når du har engasjert i kamp, ​​kjempe for å vinne. Medfølelse, ridderlighet, og god sportsånd er fantastiske konsepter, men hvis det er et valg mellom deg eller din fiende, er valget opplagt. Ofte vil fighter som er mer villige til å være nådeløs være en stående igjen etter en kamp. Trist, men sant.

Advarsler

  • Det sies at den største krigeren er den som aldri har å trekke sverdet. Dette kan bety at en fekter har bare seg selv å sammenligne med, og trenger ikke å teste seg mot en motstander. Mer praktisk, hvis du er i et ekte sverd kamp, ​​seriøst vurdere å kjøre unna. Sverdkamper er en god måte å bli drept, og er veldig vanskelig å forklare til myndighetene (derav hvorfor dueller er ulovlig). En tre tommers thrust eller skive i nakken / ansiktet området er dødelig eller ødeleggende, 80% av tiden. Dette betyr at det mest sannsynlige utfallet av en ekte sverd kamp er at "taperen" dør fort, og "vinner" dør sakte. Hvis du overlever et sverd kampen uten skader, bør du vurdere deg selv heldig, og prøve å unngå slike ting i fremtiden. Hvis den uheldige skjer, og du er skadet, kontakt lege umiddelbart.
  • Aldri, aldri snu. Selv prangende og kjølig, er det stort sett ineffektiv, og virker ikke. Snu ryggen til motstanderen, selv for et sekund, kan få fatale konsekvenser, så ikke gjør det!
  • I en faktisk kampsituasjon, gjelder reglene i en konkurranse ikke gjelder. Det er ingen poeng eller time-outs, og at ære koder unntatt personlige seg ikke gjelder. Dette er et tilfelle du kan få fordel over motstanderen ved å vite hva slags person han er og spille av av personlige koder for ære eller ego.
  • Når fekting (for moro skyld, som barn med pinner), # 1 feil de fleste gjør er at de prøver å treffe sverdet i stedet for person. Hvis du holder det i tankene - treffer person (hånden, kroppen, eller hodet), ikke sitt sverd - du enklere kan bekjempe noen som angriper ditt sverd (eller pinne). Pluss at du finner din holdning og tillit endring, og at vanligvis spooks en amatør.
  • Bor på defensiven er bare delvis effektiv. I historisk tysk stil sverdkamper, holde motstanderen på defensiven er den beste måten å holde dem fra å angripe. Brukes med forsiktighet.
  • Aldri, aldri gi slipp på sverdet ditt. En enkelt slag på en luftbåren sverd vil sende den flyr, gjør deg forsvarsløst. Med mindre du har mer enn ett sverd til avfall, holde hendene på våpenet ditt.
  • Når du bruker en to-hånds blad, holde armene fra krysset. Du mister mye av manøvrerbarhet din, noe som kan være katastrofalt. Bruk "håndtaket" grep beskrevet ovenfor.
  • Forvent å bli kuttet, eller verre. En kriger som er bekymret for sin egen hud har en tendens til å fryse opp i midten av slaget.
  • Det er en klisjé, men alltid forvente det uventede. Det var aldri noen klart definerte regler for sverdkamp annet enn å overleve. Motstanderen kunne sparke på deg, kaste skitt i ansiktet, eller en av tusen andre ting å distrahere deg. Husk at dette er taktikk som du også kan benytte.
  • Det viktigste å huske er at sverdkamper er ikke "play". Det er veldig seriøs bedrift å tegne et sverd. Swords ble designet for å drepe, noe annet formål. Unn et sverd med samme respekt som et skytevåpen og andre vil behandle deg med respekt.
  • Sword Drilling er vanligvis forbeholdt kun for tromme majors fører et marsjerende band. I kamp sverd Drilling kan resultere i å miste grepet på sverdet ditt, så vel som forlater du utsatt for angrep. Når det er sagt, gjør en "vindmølle" med en to-hånds blad kan legge igjen en mindre erfaren fighter skremt - selv om det er slitsomt, og er ikke tilrådelig mot en mer erfaren motstander.
  • Husk at det ikke er noen utmerkelser for 2. plass i en sverdkamp. 1. plass betyr at du fortsatt står når kampen er over. 2. plass etterlater deg død. Dette betyr at når du setter ut for å kjempe noen med et sverd, eller faktisk, noe våpen, er det endelige målet å overleve, ikke en premie.