Wkeno

Hvordan forstå grunnleggende fekting terminologi

Hvis du er ny til inngjerding eller du er "sjekke det ut" for å avgjøre om det er sporten for deg (og det er, om å utfordre deg selv fysisk, mentalt og følelsesmessig er et forsøk du liker, sammen med å vinne kamper), da har du (eller snart vil) kommer over ord som "Sixte", eller "riposte", eller "Septime". Dette er ord preges i sportens historie og er en viktig del av sin magi. Men, den gode nyheten er at de er enkle å forstå og huske, og vil legge til din evne til å enten nyte sporten eller plukke opp et våpen og hyle. Dette Google definerer ord, det prøver ikke å forklare teknikker som disse ordene beskriver generelt. Selve teknikken for en "parere" avhenger av type angrep som blir gjort og ville kreve for mye ordgyteri og er verdig sin egen artikkel.

Trinn

Hvordan forstå grunnleggende fekting terminologi. Gjør deg kjent med følgende stikkord, og du vil være klar til å ta på sporten fekting.
Hvordan forstå grunnleggende fekting terminologi. Gjør deg kjent med følgende stikkord, og du vil være klar til å ta på sporten fekting.
  1. 1
    Gjør deg kjent med følgende stikkord, og du vil være klar til å ta på sporten fekting.
  2. 2
    "Lunge" og "Parry": Dette er de to grunnleggende ord som du sannsynligvis vil forstå umiddelbart. De beskriver handlinger som skjer utallige ganger i en kamp på alle nivå:
    • "Lunge" er angrepet og "parere" er forsvaret til angrepet. Du kan fortelle utfall fordi fekter som utagerer har poenget med våpenet så langt mot motstanderen som mulig, en bakbenet som er rett og lener seg i angrepet med minst 45 grader og en front beinet som er bøyd til peke hvor kneet er over ankelen.
    • "Parry" er forsvareren flytte hennes våpen å "presse" til side et blad som angriper. Det finnes en rekke ulike måter å parere og utfall, men den grunnleggende formålet med hver er den samme.
  3. 3
    "En garde" (fransk begrep): I opplæringen beskriver det grunnleggende holdning av en fekter. I en kamp er det en advarsel fra dommeren til begge fektere å forberede seg til gjerdet.
  4. 4
    "Pret" (fransk begrep): Dette brukes av en dommer ved en fekting kamp. Etter at dommeren advarer fektere med "en garde", vil dommeren si "pret" for å varsle fektere at kampen er i ferd med å begynne.
  5. 5
    "Allez" (fransk begrep): Dette brukes av en dommer ved en fekting kamp for å fortelle de to fektere å ha på hverandre.
  6. 6
    "Arrêt" (fransk begrep): Stopp. Dette brukes av en dommer ved en fekting kamp for å fortelle de to fektere å stanse.
  7. 7
    "Touch": (. En mye velkommen erstatning til knivstikking, som ble utviklet som fekting ble en sport) En touch er når tuppen av en fektere våpen berører målområdet på en motstander. Enten touch resulterer i et punkt er bestemmelse av regissøren for bout, hvor en av oppgavene er å sikre touch var riktig i henhold til konkurransereglene. Ovenstående er sant i alle stiler av fekting. Men i sabelfekting, kan et snev scores med hele bladet.
  8. 8
    "Riposte" (En annen av de allestedsnærværende franske termer (den franske kjærligheten til gjerdet), som bokstavelig betyr "svar".) I fekting beskriver det et angrep som en fekter gjør umiddelbart etter at hun utfører en parering. Dermed allestedsnærværende fekting begrepet "parere-riposte". Parry-riposte er en av de vanligste teknikkene i scoring berører du vil se i en fekting kamp, ​​igjen på ethvert nivå. Parry-riposte er ofte gjort i en sekvens av to eller tre, nemlig. de fektere raskt bytte mellom å angripe, forsvare, angripe, forsvare - og tilbake til en touch er scoret eller en av de fektere rygger ned. På det øverste nivået i konkurransen, er hastigheten blendende til poenget med å være raskere enn øyet.
  9. 9
    "Frigjør" (ikke et fransk begrep om de franske vilkårene er så apt): En løsne beveger tuppen av en kniv under en motspillers bladet til den andre siden, eller hvor løsne startet. Dette gjøres svært raskt og med et absolutt minimum av bevegelse - de "store" fektere bare bruke fingrene til å lage tuppen av bladet duck under sin motstanderens våpen. Den brukes først og fremst for å unnslippe en parere eller som del av en forkledd angrep, dvs. angrepet starter mot motstanderens venstre side (motstanderen tenker igjen og forberedt på å forsvare venstre) og flytter til motstanderens høyre side (så fort motstanderen har ikke tid til å registrere endringen og reagere på det med en parering).
  10. 10
    "Attack" (vi er nå trygt vekk fra fransk): Et angrep er enhver bevegelse ment å score en touch.
  11. 11
    "Right of way": Dette er et viktig begrep i ​​folie fekting og i sabelfekting, selv om det ikke gjelder i kårde fekting. (Det er en svært komplisert konsept, men siden dette Google er bare en intro, er dette en veldig enkel forklaring.) På grunn av hastigheten som folie og sabel fektere trekk, det måtte være en måte for en dommer å tildele et punkt når begge fektere har scoret en touch nesten, om ikke helt, samtidig. "Right måte" betyr som regel at angriperen får punktet (aggresjon lønner seg). I en "parere-riposte", avslutter en vellykket parere motstanderens angrep og riposte (som et angrep) dersom vellykkede tildelinger poenget til at fekter, selv om fekter som startet angrepet berører parere-riposter i et legitimt mål, så ille - den personen som skal utføre vellykket parere-riposte får ta på. I utgangspunktet en parering overføringer forkjørsrett til den personen som gjør det, og deretter følge opp med en riposte (angrep, eller touch) scorer poeng.
  12. 12
    Målområdene. Avhenger av våpen som brukes i kampen. I folie ("Fleuret" på fransk) fekting, er målet området definert av en jakke (en halt [lom-MAY]) bæres over torso som synes å være av metallisk materiale; berøre noe annet er "off-target" ( bortkastet, praksis punkt kontroll). I kårde fekting, er målområdet hele kroppen av motstanderen, inkludert hode og føtter. I sabelfekting målområdet er hele overkroppen inkludert armer, overkropp og hode, unntatt hendene (som ikke er dekket av metallisk materiale av halt). Så, i folie en touch er off-mål hvis det ikke berører de lamme og fekting stopper med ingen poeng scoret. I kårde det er ingen "off-target". I sabel, selv om det er et satsingsområde, skjer det ingen off-target (stopper handlingen) hvis en fekter berører et område off-target de fektere holde gjerder inntil en touch er scoret.
  13. 13
    "Directeur" (eller direktør): Hodet dommer for noen gjerder bout. (Det kan være null, to eller fire "side dommere" i tillegg.) Når scoring lysene ikke gjør det klart hvilke fekter scoret en legitim touch, analyserer Directeur sekvensen av handlinger mellom fektere og bestemmer hvilke fekter får punktet, hvis heller.

Tips

  • Å lære om fekting, er den beste måten å prøve det. Pass på at du leser legitimasjon av en klubb (de fleste klubbene har Web-områder), flere hvis området har dem, før du tar lærdom. Du trenger ikke for mye av en bakgrunn hvis du sammenligner (dvs. se på så mange klubber som du kan, selv om de ikke er i nærheten av deg).
  • Ikke kjøpe utstyr til du vet at du ønsker å gjerde regelmessig, de fleste klubbene har utstyr som passer for nybegynnere.
  • FIE, som er det styrende organ for internasjonal fekting (jeg tror forkortelsen står for [igjen på fransk] Fédération Internationale d'Escrime) har et nettsted som vil tillate deg å se noen gode kamper på datamaskinen.
  • Bringe mye av drikkevann, et håndkle, og en endring av klær til din første leksjon (greit at du ikke trenger å endre den konstante du tørker svetten med - men sørg for at du kan svette, dvs. bringe vann).

Advarsler

  • Ikke prøv å gjerde uten riktig utstyr. FIE og USA Fekting Association, og noen legitim fekting klubb krever riktig utstyr for alle gjerder anfall. Ikke vær blasert om dette: ulykker kan skje og det er derfor de kaller dem ulykker.