I Harry Potter -serien skrevet av JK Rowling den viktigste trollmannsverdenen sport er rumpeldunk. Men du trenger ikke å ha magiske krefter til å spille.
Det er mange forskjellige måter å spille rumpeldunk, men den mest brukte sett av regler er de som er gitt av International Quidditch Association (som du finner her)
I det siste Gomp Rumpeldunk har i hovedsak blitt spilt på høyskoler i USA, men de siste årene har det vært en dramatisk økning i antall samfunnet lag. Rumpeldunk har også spredt seg utenfor Europa og er nå spilt på fem kontinenter.
Trinn
- 1Samle alle nødvendige materialer og spillere (se tingene du trenger avsnittet nedenfor).
- 2Vet at alle spillere kan spille mens du rir en sopelime. Brooms kan være en hindring imidlertid så gjerne ikke bruke sopelimer.
- 3Plasser quaffle og tre bludgers i midten av feltet. Ideelt quaffle og bludgers bør være litt tom for luft, slik at de er lettere å kaste og fange.
- 4Starte spillet. Begge lagene starter fra kantene og forsøke å skaffe den quaffle og bludgers.
- 5Følg din plikt avhengig av hvilken type spiller du er:
- Chasers prøve å score ved å kaste quaffle inn i en av de tre mål hoops. Hvert poeng er verdt 10 poeng.
- Vispene prøve å peg spillere med Bludger deres. Hvis en spiller festes de må stoppe hva de gjør og betale en bot, dvs. (slippe quaffle i tilfelle av en chaser) og kjøre tilbake til og berøre målet innlegget eller alternativt sitte nede i 10 sekunder.
- Keepere vokte målstengene i hver ende og forsøke å blokkere Chasers forsøk ved begge anledninger. Hvis Keeper er nær sine hoops de er trygge fra å bli truffet av bludgers.
- Seekers prøve å takle snitch (en person) eller skaffe en gjenstand festet til snitch som en sokk eller flagg. Du kan opprette dine egne regler for hvordan en spiller fanger tyster. En vanlig måte å spille er å gjøre snitch en person, og gi snitch et forsprang til å løpe og gjemme seg i definerte grenser. Da søkere søk etter snitch, og forsøke å tagge spilleren. Andre metoder, som for eksempel den metoden som ble vedtatt i 2005, gjør snitch en tennisball i en sokk, hengende ut av de løpende shorts av snitch løperen. Uavhengig av metode, vinner den vinnende kandidaten 30 poeng for hans eller hennes team, i motsetning til bøker, der snitch er verdt 150 poeng. Skaperne av Gomp Quidditch tenkte at det var verdt for mange poeng så endret verdien av snitch for muggle Rumpeldunk.
- Snitch, vanligvis et spor løper, løper rundt (vanligvis grensene) prøver å unngå de søkende.
- Dommeren skal sørge for at reglene blir fulgt. De kan også holde styr på stillingen.
- 6Spille spillet! Målet med spillet er å score flest poeng og spillet slutter når den søkende snapper tyster.
- 7Føl deg fri til å endre spillereglene. Se Tips-delen for forslag.
Tips
- Vispene kan prøve å treffe de bludgers rundt i luften med en forkortet hockeykøller eller en kort balltre. De kunne også bruke vanlig lengde hockeykøller å treffe bludgers (kanskje wiffle baller) på bakken. Den enkleste måten er å bare peg spillere ved å kaste dodge kuler.
- Alternativt Snitch kan være en liten gul ball (tennisballer fungerer fint) som er skjult før spillet starter med en tilskuer eller dommer. Etablere grenser og har søkere se etter tyster.
- Det er en veldig stor Rumpeldunk samfunnet, ta en titt på IQA nettsted for å finne lag i nærheten.
- Du kan kjøpe autentisk leter kostene for å gjøre spillet mer realistisk.
- Husk at snitch runner, hvis du velger å bruke en, er ikke en faktisk spiller i spillet, derfor ikke er bundet av noen av reglene. Hvis ønskelig, er snitch i stand til å gjøre hva han eller hun ønsker å unngå fangst. Se Hvordan være en tyster i rumpeldunk for mer informasjon.
- Det kan være lettere å spille uten sopelimer (men også mindre moro!).
- Du kan spille vann rumpeldunk i et basseng. Nesten alle de samme reglene gjelder. Har noen kaste noe (Snitch) på en linje i bassenget med jevne mellomrom. De kan også bruke falske snitches.
Advarsler
- En ball flyr i luften kan skade. Hvis du spiller rumpeldunk du sannsynligvis bare ha det gøy så spille pent.
- Hold deg hydrert og utøve klokt.
Ting du trenger
- 15 spillere
- 14 feiekoster
- Feltet (eller stor bakgård)
- 3 mål hoops per lag
- Dommer (valgfritt)
- Fargekodede skjorter eller kapper til hus, svart for dommer
- 2 Bludgers (dodge kuler, vann ballonger, wiffle baller osv.)
- 1 Quaffle (volleyball, frisbee, fotball, etc.)
- 1 Snitch (person)
- Hvert lag består av:
- 3 Chasers
- 2 vispene
- 1 Keeper
- 1 Seeker