Kreativitet kan ikke læres, men du kan bli flinkere til å samkjøre de forhold som fremmer de største sjansene for kreative uttrykk. Kreativitet er ikke som et lynnedslag, men mer som noe som bobler opp inni dem som kan legge forholdene til rette for at det skal blomstre.
Trinn
- 1Begrense dine verktøy til bare de mest avgjørende. Å ha et begrenset sett med verktøy tvinger deg til å være kreativ, det virkelig utfordrer deg til å bruke det du har til å produsere de ønskede resultater. Som et resultat, vil du bli utrolig godt med det lite sett med verktøy og avgrense bruken av dem til et punkt du kan gjøre hva du vil med dem. Du vil være langt skarpere enn noen som bare dabbles med et større sett av verktøy. Lær hvordan å være ressurssterk.
- Hvis du er en maler, begrense deg til ett medium og bare primærfargene. Hvis du er en skuff, begrense deg til blyanttegninger. Spesielt i begynnelsen, vil utmerke seg på det mest grunnleggende form for uttrykk hjelpe deg å være kreativ når du har flere verktøy til disposisjon.
- Hvis du er en film-maker, begrense deg til svart-hvitt film. Hvis du er en fotograf, gjøre det samme. Tror ikke at kreativitet alltid betyr det samme som alternativer; det ofte ikke. Kreativitet skaper muligheter, ikke lever av dem.
- Hvis du er en forfatter, praksis å skrive med bare ordene en 6. klassing kan forstå, selv om du skriver om begreper som voksne finner vanskelig å vikle deres sinn rundt. Hvis du er en dramatiker, prøv å få av uten å bruke rekvisitter i enten skript eller i dine forestillinger. Se hva som skjer!
- 2Ikke hør på tilbakemeldinger. Hold følge din egen vei. Problemet med å be om tilbakemeldinger er alltid tilbakemeldingene vil bli gitt tilført vedkommendes forutinntatte forestillinger om hva utfallet bør være. Andre vil ubevisst presse deg i en retning som de ser som best. Dette er gjort med gode intensjoner, men det faktisk gjør vondt din kreativitet. Nå er dette forskjellig fra å dele ditt arbeid - for all del aksje, men lyttet til tilbakemeldingene er ikke en god beslutning hvis du ønsker å virkelig finne din egen vei av kreativ selvutfoldelse. Når du er ferdig med din skapende arbeid, uansett hva det måtte være, så kan du lytte til tilbakemeldinger. Bare ikke la kritikk (selv) kveler kreativiteten under den kreative prosessen.
- Husk at folk vil generelt vise motstand mot ideen din, fordi gode ideer endre den eksisterende dynamisk, og mennesker, for det meste, som ting slik de er. Når du presenterer noe som utfordrer status quo, vil mange mennesker (venner, slektninger, kolleger) føler seg truet.
- Men ikke vær redd, men å kritisere deg selv. Egentlig være hardere på deg selv enn alle andre er. Alltid spørre deg selv, hvordan kunne jeg ha gjort dette bedre? Og hva ville jeg ha gjort annerledes i en perfekt verden? Aksepter at du ikke er perfekt, og at din prøver å være så god som mulig er frukten av selvutfoldelse. Hvis du ikke kan finne feil med ditt eget arbeid, er du sannsynligvis ikke prøver hardt nok.
- 3Å ha en rutine kan faktisk ikke være en dårlig ting. Rutiner er positivt hvis de forsterker en sunn, kreativ tankegang, de er negative hvis de ødelegger det. Mens bryte rutinen en gang i blant for å tvinge nye måter å tenke på er bra, hva om voksende / lære / oppleve nye ting ble bygget inn i rutinen som en gitt? Folk som sitter fast på en monoton banen og snakke negativt om rutine har trolig ikke utviklet en rutine som setter dem på en bane av intern vekst. Nøkkelen er å finne kreative ritualer som setter deg i en mer kreativ tankegang.
- Mange forfattere ikke bare ha et minimum antall ord de må skrive hver dag, men de har også nesten overtroiske krav til sine skriveferdigheter forhold. Det 18. århundre tyske forfatteren Friedrich Schiller, for eksempel, holdt råtne epler på pulten sin og gjennomvåt føttene i en balje med isvann mens han skrev!
- Ikke vær redd for å ta kontroll over miljøet og gjøre den jobben for deg. Ray Bradbury skrev boken-brenning historien Fahrenheit 451 ved å forlate huset sitt og skriver i et bibliotek. Stephen King insisterer på absolutt stillhet mens du skriver, mens Harlan Ellison lytter til høy-volum klassisk musikk.
- Sett av en blokk av tid hver dag til å fremme kreativiteten. Kick økten av med en kreativ øvelse eller ritual som utløser en fleksibel sinnstilstand. Enten det er å meditere, og hører på en bestemt sang, eller gni heldig rock - gjøre hva får deg "i sonen", og angi et daglig mål (f.eks en skisse per dag, 1000 ord om dagen, en oppfinnelse eller sang en dag).
- Tenk som en voksen, handle som en gutt. Voksne som prøver å være kreativ ansikt mye kreative veisperringer på veien: det finnes regler om hva som er tillatt og hva som ikke er det, hvordan vi skal oppføre seg og ikke oppføre seg. Disse reglene er der for en grunn (vi sier ikke at de er dårlige), men de kan hemme din kreativitet. I stedet bruker all den naturlige intelligens du har fått som voksen, og der det er mulig, handle som en gutt. Barn har en naturlig kreativitet som er stadig gjenoppfinne seg selv, blant annet fordi de lærer om verden og dels fordi de ikke vet at de ikke er ment å gjøre visse ting. Ikke vær redd for å ansvarlig bryte regler. Benytte seg at lekenhet som er inne i oss alle, og gå utforske at jungle gym som er i verden.
- 4La gå av perfeksjonisme. Ditt naturlige utgang, tappet for bekymring for å skape noe som er helt riktig, vil alltid produsere kreative resultater. Det er ubegrensede stier å oppnå kreativ suksess, for det er så mange nyanser av grått. Ufullkommenhet er menneskelig, og noen ganger de mest kreative kunstnere forlate feil ufestede med vilje. Naturen selv er vakkert ufullkommen. Mange prøver å være så perfekt at de skrubbe vekk det som gjorde sitt arbeid spesielt i første omgang. I en verden mettet av overprodusert, unaturlig perfekt, og ren, er det upolerte den mest kreative og i mange tilfeller mest inspirerende.
- Arbeidet med "dårlige" ideer. Selv om du bare komme opp med det du føler er "dårlige" ideer, er du fortsatt være kreativ, så utvikle dem, og de kunne bli til en flott løsning! Fokusere på å forbedre dine "dårlige" ideer flere enn perfeksjonere din "gode" seg.
- Ikke bind din egenverd til kreativ produksjon. Din verdi som menneske er definert av så mange mange andre ting: hvordan du behandler andre mennesker, hvordan du behandler deg selv, hvor mye kjærlighet du har for verden, din vilje til å være uselvisk, din evne til å gjøre vanskelige ting. Vi kunne gå av og på for en hel artikkel, og kreative uttrykk er noe som teller. Men det er ikke det eneste som teller. Hvis du mislykkes på dine kreative bestrebelser, prøv å ikke la det påvirke selvtilliten. Prøver å bruke det som en mulighet til å bli bedre.
- Sett deg inn i situasjoner der du vet at du vil mislykkes. Dette virker litt bakvendt, men det er viktig. Mange perfeksjonister er redd for å mislykkes, og derfor bare gjøre ting de vet de er gode på. Ikke gi etter for denne tankegangen. Kreativitet er som dating: Hvis du aldri slå ut minst noen av tiden, er du ikke prøver hardt nok. Så gi slipp på egoet ditt, være forberedt på å mislykkes (men ikke forvent det), og hoppe inn i nye og utfordrende situasjoner. Du kommer aldri til å være kreativ hvis du aldri ta et sprang.
- 5Ignorer trender. Hvis du ønsker å bli virkelig kreativ, du absolutt må ignorere trender. Blokkere dem ut - betale null oppmerksomhet til dem. Trender er polar motsatte av kreativitet. I mange former for kunst (spesielt musikk) et flertall av kunstnere som følger hva de varme trender er. Så er det den andre, mindre gruppe kunstnere som arbeider med sin egen vei og ikke virkelig betaler oppmerksomhet til eksterne trender i sin kunst av valget. Det er sikkert mer penger, berømmelse og øyeblikkelig beryktet for følgende trender, men det meste av hva som er populært er neppe kreativ. Hvis du ønsker å gjøre noe helt unikt, trender er irrelevant. Ser inni deg selv er hvor du vil oppdage en større rikdom av kreativitet enn tilgjengelig i noen hot trend. Her er noen flere forslag til isolerende deg fra trender:
- Ikke se på TV, ikke lytte til radio, og fjern de vapid elementer av populærkultur fra livet ditt. Disse tingene er ikke dårlig for deg i moderate mengder, men de er gode på å normalisere dine tanker med resten av samfunnet, og de ikke fremme sann kreativitet. Innse alt som du opplever, spiller hver del av innholdet du inntar en rolle i å forme din personlighet, selv om det er på et underbevisst nivå. Du er på mange måter et produkt av dine erfaringer. Din kreative produksjonen kan sees på som du tolkning av ytre stimuli. Den dårlige delen om dette er at du er prisgitt visse krefter utenfra. En god del om dette er at du får til å styre mye av det som kommer mot deg.
- Ikke prøv og passer inn i en sjanger. Aktivt prøver å passe din kunst eller arbeid i en sjanger er sterkt begrensende og kunne være til skade for sin kvalitet. Ikke prøv og skrive for en sjanger, ikke prøver å følge trendene innenfor en sjanger. Faktisk så mye som mulig, ikke engang vurdere sjangeren når du arbeider. Sette arbeidet i en sjanger er et nødvendig onde for folk prøver å finne arbeid, og du må kanskje gjøre dette. Men det bør ikke være noe som krysser tankene dine når du prøver å jobbe. Folk som er virkelig kreative oppfinne sin egen sjanger.
- Bruk litt tid alene. Du trenger ikke å være anti-sosial, men mange opplever sin kreativitet virkelig begynner å åpne opp når de er fjernet fra andre, og i stand til å ha rolig fokus for sitt kreative arbeid. Bruk litt alene-tid til brainstorming om kunsten din. Tilbring tid rett før du skal sove - og rett etter at du våkner opp - til journal noen av dine ideer. Mange kunstnere opplever at de er på sine kreative toppene rett etter de våkner opp om morgenen.
- På samme tid, være samarbeidende. Mange artister finner at det å jobbe med noen andre presser grensene for hva de trodde var mulig. Enten det er Andy Warhol og Jean-Michel Basquiat, Woody Allen og Diane Keaton, eller Duke Ellington og alle Jazz, er samarbeidet en viktig del av skaperverket. Finn noen som du kan dele ideer med. Utfordre dem til å gjøre noe vilt og uventet, involverer deg i prosessen. Forhåpentligvis vil din kreativitet bli sluppet løs.
- 6Ignorere fortiden. Lyst til å være veldig kreativ eller original? Ignorer eller glemme fortiden, ignorere hva verden har skapt frem til dette punktet. Noen ganger vurderer fortiden vil gjøre deg plassere en slags bevisstløs tid stempel på en stil. Det er det motsatte av kreativitet og originalitet. Lage ting fra i deg selv som ikke henter inspirasjon fra det som har kommet tidligere eller selv vurdere det, og du vil være på en bane til kreativ produksjon. I en kreativ sinnstilstand, ikke tiden eksistere - noen timer kan føles som sekunder, kan et øyeblikk ser ut til å vare i flere timer, og du er helt oppslukt i nåtiden. Lære.
- Det er greit å ta inspirasjon fra fortiden, men ikke dvele ved det. Det vil trolig være aspekter av fortiden kunst som du liker og de som du misliker. Ta de aspektene som du kobler med og utvikle dem til dine egne. Sikring Art Deco med noe modernistisk. Ta Dixieland og gjøre det barokk. Uansett yo gjøre med fortiden (hvis du velger å ta inspirasjon fra det), sørg for å la det vokse til noe snarere enn å holde det hva det er.
Kreative øvelser
- Se på et bilde. Tenk på 100 (eller 50) ord om bildet, skrive dem ned, og deretter opprette en sprø historie om bildet ved hjelp av alle (eller de fleste) av ordene.
- Tenk for en halv time om dagen utelukkende på ett fag. I begynnelsen kan dette være svært vanskelig å gjøre. Du kan starte med å tenke på en enkelt gjenstand i fem minutter om dagen, og deretter øker den perioden daglig til du kommer til en halv time. Ved første er det lurt å praktisere dette når alene, men til slutt bør du være i stand til å gjøre det selv midt i distraksjoner, for eksempel når du reiser til og fra jobb.
- Skriv et brev eller snakke i 15 minutter uten å bruke ordene jeg, meg, mitt og mine. Gjør det glatt og holde det interessant, slik at noen leser eller hører aldri ville merke noe rart om det. Dette tvinger deg til å snu tankene utover, og gi opp de viktigste interesser og besettelser av ditt eget liv.
- Har noen doodle en linje for deg, og utfordre deg selv til å gjøre en rekke tegneserier basert på at én linje. Ikke ty til tegning ansikter, men - de er som regel altfor lett!
- Ta en kjent disposisjon og utfordre deg selv til å komme opp med tegninger som kan passe innenfor denne disposisjonen.
- Kombiner ideer. Velge to tilfeldige objekter, og beskrive hver og en i detalj. Hvordan ser det ut? Hva brukes det til? Hvordan er det gjort? Deretter erstatte ett objekt med andre gjenstander beskrivelse. Hvordan kan jeg få protestere En følelse som objekt B? Eller gjøre hva objektet B gjør?
- Hold en journal, som beskriver alt du gjør og føler med metaforer. Hver dag, utfordre deg selv til å komme opp med nye metaforer. (Tross alt, hvor mange forskjellige måter du symbolisere pusse tennene?) Se Hvordan skrive en metafor.
- Skriv en liste over grunnleggende spørsmål, for eksempel "Hva er ditt navn? ',' Hvor er du fra?", Hva gjorde du i går torsdag? Prøv å komme opp med minst 10 spørsmål. Jo mer du spør, jo bedre! Uansett hva spørsmålet kommer til hjernen, skrive det ned, selv om det virker tåpelig. Svar på spørsmålene med sangtekster. (Prøv å ikke bruke den samme sangen for ofte.)
- Spille ordet foreningen spill. Det hjelper å ha noen som er villig til å spille sammen, men hvis ingen vil, kan du gjøre dette alene. Hvis du gjør det solo, skrive ned begynnelsen ordet og bruke 10 minutter eller så bare si det neste ordet som kommer til hjernen. Sammenligne begynnelsen ord til det endelige ordet. De bør være ganske mangfoldig. Dette løsner opp hjernen din til å tillate fri assosiasjon av ideer.
- Se hvor lenge du kan snakke (og fornuftig!) Uten å bruke et vanlig ord, som "og", "men", 'det' eller 'det'.
- Spør noen til å tegne et bilde (be ham om å prøve å gjøre bildet nonsens), og deretter skrive opp en liste over hva tegningen kan være / representerer.
- Prøv å fortelle hva hver person du ser ligner til deg (etter utseende eller personlighet). Ikke skyv din tenkning til en grense, det er ikke dårlig hvis noen er en gulrot, eller et bord, bare være sikker på ditt valg.
Tips
- Hvis du har problemer med å være kreativ, se inni deg selv. Alle er kreative, men hvis du ikke tror du er "god" nok til å være kreativ, så sjansene er du ikke vil være i stand til å være så kreativ. Heve selvtilliten og du vil finne at det er mye lettere å være deg selv.
- Når du er utfordret til å skape noe, spør deg selv: Hva er det mest opprørende, absurd, og meningsløse ting jeg kan komme opp med?
- Bruke tid rundt kreative mennesker. De mest pålitelig kreative mennesker er barn. Fantasien er ikke innestengt, og "mind sammenslåing" med dem kan minne deg om hvordan det er å tenke utenfor boksen.
- Bryr seg ikke om hva andre synes om arbeidet ditt eller talent. Du vet mer om deg selv de de gjør.
- Forandre måten du gjør ting, ta en annen vei til byen, se på tv med ett øye eller lese mens du er på toalettet.